27.10 kell 19 Tartu, Heino Elleri muusikakool, Eduard Tubina saal

vaikusetus

Duo Taavi Orro (klarnet) ja Robert Fleitz (klaver) 

Mirjam Tally (s 1976) 
“Soe elu jäämäe jalamil” (2014/2016) klarnetile ja klaverile (6’)
Minna Leinonen (s 1977) 
“Pheme” (2011) B-klarnetile ja helisalvestisele (7’)
Ernests Vilsons (s 1994) 
“an absence of any kind of presence” (2018) klaverile (6’)
Agita Reķe (s 1992) 
“Black Orchid” (2023, esiettekanne) elektroonikale, bassklarnetile ja klaverile (8’)
Liisa Hõbepappel (s 1994) 
“ANLAGE I: Whalesong” (2023, esiettekanne) klarnetile (6’)
Jānis Petraškevičs (s 1978) 
“Klusā Balss” (“Vaikne hääl”, 2023) klaverile (7’)
Platon Buravicky (s 1989) 
Sonaat “Plexus” (2020) klarnetile ja klaverile (15’)

vaikusetus

“Universum tekitab heli see on heli. Selle heli tuumas on vaikus, vaikus, mis tekitab heli, mis ei ole selle vastand, vaid selle lahutamatu hing. Seda vaikust on ka võimalik kuulda.”

—Etel Adnan

Vaikus ei ole heli puudumine, vaid potentsiaal võimalus lähemalt kuulata, teistmoodi tajuda. Julgustame kontserdikülastajat tähele panema vaikust vaikust helide, kahe esineja, reaalsuse ja ettekujutatu ning alguse ja lõpu vahel. Missugused helid ja hääled jäävad meile igapäevase müra tõttu märkamata? Selle kontserdiga loob duo Orro-Fleitz ruumi, kus kuulajal on võimalus vaikuse ja vaikusetuse üle mõtiskleda.

Piletid Piletilevist

 

27.10 kell 21 Tartu, Aparaaditehas, Klubi Gutenberg

Kujuteldava piirid / Figments of Limits

Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia audiovisuaalse loomingu õppekava magistrantide kontsert 

Eesti muusika- ja teatriakadeemia audiovisuaalse loomingu MA tudengid Karl Korts, Artjom Jurov, Adla Cameselle Barbosa ja Lucija Mrzljak. Kontserdiprojekti märksõnadeks on remix ja kollektiivne looming. Projektis osalevad tudengid kompavad ja nihutavad piire enda ja teiste loomingu vahel, loovad uusi seoseid, lõhuvad olemasolevaid ja põimivad tervikuks vastandlikke ideid. Kontserdil kõlab nii uudislooming kui varem EMTA audiovisuaalse loomingu õppesuunal loodud teoste remix’id. Kuraator Einike Leppik.

Tasuta

 

28.10 kell 13 Tartu Heino Elleri Muusikakool, Eduard Tubina saal

Visiones

Helena Tulve teose “Visiones’’ (“Nägemused”) ühiskuulamine/-vaatamine

Kommenteerivad Helena Tulve ja Jaan-Eik Tulve

Tähelepanu keskmes on helilooja Helena Tulve müsteerium “Visiones” (“Nägemused”), mille esiettekanne oli 2022. aasta septembris Veneetsia biennaalil Püha Markuse kirikus. Kuulame-vaatame ühiselt esiettekande salvestist. Vaimuliku suurteose tellis Veneetsia muusikabiennaal Püha Markuse katedraali jaoks ning see põhineb kahel allikal: Santa Maria della Fava raamatukogust leitud liturgilise draama käsikirjal ning Berliini koodeksis (Papyrus Berolinensis) sisalduva Maarja evangeeliumi katkenditel. Müsteeriumi esitasid vokaalansambel Vox Clamantis (dirigent Jaan-Eik Tulve), Püha Markuse kiriku ansambel Cappella Marciana (dirigent Marco Gemmani), Benedetto Marcello nimelise Veneetsia konservatooriumi barokkansambel (dirigent Francesco Erle), Anna-Liisa Eller (kannel) ning Marco Ambrosini ja Angela Ambrosini (nyckelharpa); lavastas Marius Peterson.

Tasuta

 

29.10 kell 16 Tartu Linnamuuseum

Avanemine

Duo Sarah Saviet (viiul) ja Joe Houston (klaver)
Helena Tulve (s 1972) 
“Awe” (2023, esiettekanne)
Monika Mattiesen 
“Pesas” (2023, esiettekanne), kaastegev Sander Saarmets – helidisain, Max patch
Sarah Saviet ja Joseph Houston 
“Unfoldings” (2021)
Rebecca Saunders (s 1967) ja Enno Poppe (s 1969)
“Taste” (2022)

“Avanemine”. Selles ambitsioonikas programmis uurib Saviet/Houston Duo erinevaid tämbrilisi universumeid, mis hõlmavad viiuli ja klaveri traditsioonilist koosmängu ja suunavad ka sellest eemale. Oma ühiselt loodud teoses “Unfoldings” (“Avanemised”) rändab duo läbi rea üksteisega haakuvaid ja aeglaselt lainetavaid akorde, põimides kokku püsivaid resonantse. Rebecca Saundersi ja Enno Poppe pööraselt virtuoosses duos “Taste” (“Maitse”) on ühendavaks lõimeks meloodia: teose esimeses pooles “värvivad” viiulimeloodiat klaveri glissando’d ja klastrid, mis koos sostenuto-pedaaliga tekitavad kummitusliku resonantsi, millest viiulimeloodia tekib. Teose teises pooles on kesksel kohal need keerulised klaveriresonantsid, milledest ilmuvad välja vaevukuuldavad meloodiad, mida siis omakorda täiendavad igatsevad ja killustatud viiuli liinid. Esiettekandele tulevad ka Monika Mattieseni ja Helena Tulve duole kirjutatud uued teosed.

Piletid Piletilevist

 

01.11 kell 19.00 Tartu Ülikooli aula

Identiteedi piirid / The Borders of Identity

Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble (Poola)

Helena Tulve (s 1972)
“Rimlands” (“Äärealad”, 2012) klarnetile, tšellole, klaverile (20’)
I Secret garden – blanc
II Secret garden – noir
III Pathless land
Ville Raasakka (s 1977)
“Vanishing Point” (2013) klaverile (5’)
Dobromiła Jaskot (s 1981)
“Hagalaz” (2004) klarnetile, tšellole, klaverile (12’)
Maxim Kolomiiets (s 1981)
“Shadow Speaker” tšellole
Georges Aperghis (s 1945)
Trio klarnetile, tšellole, klaverile (10’)

Identiteedi piirid. Meie valitud programm tekitab küsimusi geograafiliste piiride ja heliloojate kultuurilise identiteedi seoste kohta. Milliseid omadusi võime leida Prantsusmaale elama asunud kreeklase, Austraalias elava poolaka või aastaid Saksamaal töötava horvaadi muusikast? Kas on midagi, mille poolest tunneme ära Balti riikidest pärit muusika? Kas globaalses kultuuris ja reaalsuses, kus mõtted ja ideed voolavad vabalt ja selgelt, on sellistel küsimustel üldse mingit tähtsust? Pakume välja mitmekesisest muusikast koosneva kava, seda nii kõla kui tähenduse poolest, ning ehk (loodetavasti!) ületame ja laiendame kuulaja taju piire.

Piletid Piletilevist